روابط عمومی مشخصات فردی: مسوول واحد روابط عمومی و امور فرهنگی سوابق اجرایی: تلفن مستقیم : 33257806 - 045 mirasardabil@gmail.com شرح وظایف : شرح وظایف : شرح وظایف مرکز روابط عمومی و اطلاع رسانی سازمان میراث فرهنگی ،صنایع دستی و گردشگری: اجرای سیاستهای اطلاع رسانی دولت، همکاری با رسانه های جمعی جهت انعکاس مناسب عملکردهای بخشهای مختلف، پاسخگویی به ابهام ها، تهیه و اجرای طرحهای تبلیغاتی سازمان، اجرای مناسب مراسم و مناسبت ها، ایجاد حسن رابطه بین کارکنان ومسئولان دستگاه مربوط از طریق برگزاری جلسات داخلی، نظارت بر انتشارات ونشریات دستگاه، مدیریت پایگاه های اطلاع رسانی الکترونیک و افکارسنجی عمومی ودستگاهی از جمله اهم فعالیت های روابط عمومی سازمانهای دولتی است که در ماده 2 آیین نامه نحوه فعالیت، وظایف و اختیارات روابط عمومی دسنگاههای اجرایی مصوب 23/2/1386 هیأت وزیران به آنها اشاره شده است. مرکز روابط عمومی و اطلاع رسانی سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری در قالب 2 معاونت و 4 اداره با شرح وظایف ذیل در حوزه های ارتباطات،تبلیغ و اطلاع رسانی، امور فرهنگی، انتشارات و معرفی و آموزش ایفای نقش می نماید. 1. معاونت روابط عمومی 1.1- اداره افکار سنجی و اطلاع رسانی واحد ارتباط با خبرگزاری ها و مطبوعات: 1- تنظیم، اطلاع رسانی و برگزاری نشست ها و کنفرانس های خبری سازمان 2- تهیه، تنظیم و صدور اطلاعیه، بیانیه، جوابیه و مواضع رسمی سازمان 3- پاسخگویی به سوالات و مراجعات خبرنگاران و اصحاب رسانه و ارائه اطلاعات مورد نیاز با لحاظ نمودن سطح و طبقه بندی اخبار و اطلاعات سازمان 4- تهیه فیلم، عکس و گزارش خبری از مراسم ها و برنامه های سازمان 5- پوشش خبری و رسانه ای نشست ها، دیدارها و نمایشگاه ها، جشنواره ها و رویدادهای داخلی و خارجی سازمان 6- بررسی مستمر اخبار و رویدادهای سازمان در خبرهای روزانه مطبوعات، خبرگزاری ها و فضای مجازی 7- ارسال اخبار سازمان برای رسانه ها براساس آیین نامه مدون 8- شناسایی و بررسی وضعیت خبرگزاری ها و مطبوعات به لحاظ تاثیرگذاری، تیراژ و میزان مخاطب 9- بررسی درخواست های مصاحبه با رییس و معاونان سازمان و اولویت بندی آن ها 10- دریافت محورها و سوالات اصلی مصاحبه ها و تنظیم پاسخهای پیشنهادی 11- هماهنگی های لازم به منظور حضور رییس و معاونان سازمان در خبرگزاری ها و مطبوعات 12- کنترل اخبار منتشره سازمان در رسانه ها 13- تهیه بانک اطلاعاتی خبرنگاران، خبرگزاری ها و مطبوعات 14- انجام هماهنگی های لازم برای انجام سفرهای رسانه ای خبرنگاران به استان های کشور 15- رصد روزانه اخبار سازمان و تهیه بولتن خبری روزانه واحد ارتباط با صدا و سیما: 1- رصد اخبار سازمان در شبکه های رادیویی و تلویزیونی 2- بررسی ظرفیت های خبری و تولیدی صدا و سیمای جمهوری اسلامی برای حضور سازمان در رسانه ملی 3- دریافت محورها و سوالات و هماهنگی حضور رییس سازمان و معاونان در برنامه های مختلف صدا و سیما 4- تهیه فیلم برنامه های حضور سازمان در صدا و سیما و تحویل به واحد سمعی و بصری برای آرشیو 5- بررسی درخواست های مصاحبه با شبکه های مختلف صدا و سیما 6- تشکیل کار گروه های مشترک برای احصاء ظرفیت ها و برنامه ریزی به منظور ارتقاء همکاری سازمان با معاونت های صدا، سیما، برون مرزی، سیاسی و ... رسانه ملی واحد ارتباط با رسانه های خارجی: 1- بررسی تقاضاهای رسانه های خارجی و رسیدگی به مکاتبات اداره کل رسانه های خارجی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی 2- هماهنگی با وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و در موارد لزوم اداره کل حراست سازمان به منظور بررسی وضعیت رسانه های متقاضی گفتگو با مقامات سازمان و یا تهیه گزارش از اماکن وابسته 3- هماهنگی و رسیدگی به تقاضاهای رسانه های بین المللی برای گفتگو با رییس و مقامات مسئول سازمان 4- تهیه فیلم و مستندات خبرهای سازمان در رسانه های خارجی و تحویل به واحد آرشیو 5- رصد خبرگزاری ها و روزنامه های بین المللی و تهیه بولتن های دوره ای 6- برنامه ریزی برای تاثیر گذاری در فضای رسانه های خارجی به منظور معرفی جاذبه های گردشگری، میراث فرهنگی و صنایع دستی کشور واحد روابط عمومی الکترونیک ودرگاه سازمان: 1- تشکیل دبیرخانه شورای درگاه سازمان، برگزاری جلسات و پیگیری مصوبات 2- تدوین دستورالعمل به روزرسانی درگاه الکترونیکی سازمان و نظارت بر فرایند به روزرسانی 3- تشکیل کار گروه محتوایی درگاه الکترونیکی سازمان با مشارکت نمایندگان معاونت های ستادی و واحدهای تابعه سازمان 4- بهره گیری از آخرین دستاوردهای فناوری اطلاعات و ارتباطات در انتقال اخبار و ارائه خدمات از طریق درگاه الکترونیکی سازمان 5- رسیدگی به پیام های مردمی واصله از طریق پست الکترونیکی درگاه الکترونیکی سازمان 6- به روزرسانی بانک شماره های تلفن همراه و پست الکترونیکی مخاطبان سازمان به صورت گروه بندی شده و ارسال مستمر پیام ها و سرخط اخبار از طریق پیامک و نامه های الکترونیکی واحد آموزش و پژوهش: 1- دیده بانی اقدامات روابط عمومی در ستاد و استان ها و تطبیق و ارزیابی آن بر مبنای سند سیاست خبری سازمان 2- تهیه گزارش های تحلیلی ادواری (ماهانه- فصلی- سالانه) از وضعیت سازمان در میان افکار عمومی برای ارایه به مدیران ارشد سازمان 3- تحلیل و بررسی اخبار رسانه ها پیرامون رویکردها، فعالیت ها و برنامه های سازمان به صورت هفتگی و تهیه گزارش برای رییس سازمان 4- سنجش افکار عمومی درون و بیرون سازمان به منظور بازیابی مسایل و ارایه راهکار به مدیران سازمان 5- برگزاری کارگاه های آموزشی برای فعالان رسانه ای حوزه های مرتبط با وظایف سازمان با هدف ارتقای سطح دانش روزنامه نگاران 6- برگزاری دوره های آموزشی و تهیه بولتن های کاربردی برای ارتقای دانش دست اندرکاران روابط عمومی سازمان در سراسر کشور 2-1- اداره روابط عمومی: واحد مناسبت ها و مراسم: 1- برنامه ریزی و برگزاری مراسم ها و برنامه های مناسبتی، مذهبی و ملی در داخل و خارج سازمان 2- برنامه ریزی، تمهید مقدمات و اعمال ملاحظات فرهنگی، تبلیغاتی و تشریفاتی در برنامه های رییس سازمان 3- انجام کلیه هماهنگی ها با واحدهای مرنبط به منظور برگزاری برنامه ها 4- مکاتبه با نهادها و دستگاه ها به منظور اخذ تسهیلات و امکانات 5- نظارت بر نصب بنر ، پوستر و آگهی ها و ... و تبلیغات محیطی مراسم 6- هماهنگی با قاری، مجری و گروه های هنری برای حضور در برنامه ها 7- هماهنگی برای تامین هدایا، اقلام و ... در برنامه ها واحد سمعی و بصری: 1- ثبت و ضبط کلیه مراسم ها و برنامه های سازمان (صوتی و تصویری) 2- پیاده سازی،تایپ، نمونه خوانی و ویرایش کلیه سخنرانی های ریاست سازمان 3- بهره برداری فعال از نمایشگر تلویزیونی سازمان 4- مدیریت سالن اجتماعات سازمان مرکزی 5- آرشیو برنامه ها و مراسم های سازمان به صورت موضوعی و طبقه بندی شده 6- سفارش تولید تیزرها، نماهنگ ها و وله های تصویری برای مراسم های مرتبط 7- مستندسازی چند رسانه ای رویدادهای سازمان و برنامه ریزی برای تولیدات مرتبط واحد تبلیغات و خدمات هنری: 1- ارائه خدمات تبلیغاتی به معاونت های سازمان و واحدهای تابعه مرکز روابط عمومی و اطلاع رسانی براساس دستورالعمل تبلیغات 2- انجام کلیه خدمات گرافیکی شامل طراحی پوستر، بنر و سایر اقلام تبلیغاتی و همچنین صفحه آرایی منشورات مرکز روابط عمومی و اطلاع رسانی 3- طراحی اقلام تبلیغاتی مصرفی از قبیل هدایا، اوراق اداری، تابلوهای اعلانات، تابلوهای راهنما و ... واحد امور استان ها و مراکز وابسته: 1- نظارت بر عملکرد روابط عمومی ادارات کل استان ها و مراکز وابسته به سازمان براساس شرح وظایف و دستورالعمل های ابلاغی 2- اخذ گزارش های ادواری از عملکرد استان ها و واحدهای تابعه، ارزیابی فعالیت ها وارائه گزارش 3- برنامه ریزی به منظور برگزاری گردهمایی های فصلی مسئولین روابط عمومی استان ها 4- برگزاری جلسات هفتگی مسئولین روابط عمومی مراکز وابسته و پیگیری مصوبات 5- تهیه و تنظیم گزارش ها و تمهید مقدمات سفرهای ریاست سازمان به استان ها 6- ارزیابی عملکرد استان ها و مرکز وابسته و انتخاب روابط عمومی برتر واحد ارتباطات مردمی: 1- برنامه ریزی برای برگزاری نشست های حضوری و مجازی رسیدگی به مسائل مردم با حضور رییس و معاونین سازمان 2- بهره برداری از سامانه ارتباطات مردمی و رسیدگی 24 ساعته به تماس ها و مکاتبات مردم 3- اخذ پیشنهادات، انتقادات و تقدیرنامه های مردم و انعکاس به واحدهای مرتبط 4- ارجاع شکایات به دفتر بازرسی، رسیدگی به شکایات وکنترل عملکرد و سایر حوزه های مرتبط 5- استقرار میز خدمت و رسیدگی به مراجعات حضوری مردم 6- ارایه گزارش مستمر ادواری ارزیابی از نقاط ضعف و قوت، نارساییها، کمبودها و مشکلات به رییس و معاونین سازمان 2. معاونت امور فرهنگی و برنامه ریزی 2.1- اداره امور فرهنگی واحد برنامه ریزی فرهنگی 1- تدوین تقویم رویدادهای فرهنگی سالیانه سازمان و ابلاغ آن 2- راهبری دبیر خانه شورای سیاستگزاری امور فرهنگی و اجتماعی سازمان،تشکیل جلسات و پیگیری مصوبات جهت برنامه ریزی کلان حوزه فرهنگی و اجتماعی سازمان 3- راهبری دبیر خانه شورای سیاستگزاری جشن نوروز،تشکیل جلسات و پیگیری مصوبات 4- راهبری دبیرخانه شورای برنامه ریزی امور کودک و نوجوان، تشکیل جلسات و پیگیری مصوبات 5- راهبری دبیرخانه کمیسیون همکاری های مشترک سازمان و وزارت آموزش و پرورش و پیگیری مصوبات 6- برنامه ریزی و تمهیدات لازم به منظور معرفی و ترویج فرهنگ عمومی در حوزه های میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری 7- پیگیری وظایف و تعهدات سازمان در ستادها و مجامع فرهنگی 8- برنامه ریزی برای ارتقاء همکاری سازمان با سایر نهادها و دستگاه های فرهنگی کشور 9- بسترسازی فرهنگی به منظور ایجاد انگیزه برای حضور و توسعه انجمن های مردم نهاد همسو با فعالیت های سازمان به منظور کاهش تصدی گری دولتی واحد تولیدات فرهنگی: 1- برنامه ریزی و حمایت از تولید محصولات و آثار فرهنگی- هنری(فیلم،عکس،موسیقی و ...) برای معرفی میراث فرهنگی کشور، صنایع دستی و جاذبه های گردشگری ایران 2- نظارت بر اجرای دستورالعمل تولیدات فرهنگی سازمان ( ارزیابی کارشناسی تقاضاهای تصویربرداری از بناهای فرهنگی، محوطه های تاریخی و ... و صدور مجوزهای لازم ) 3- برنامه ریزی برای برگزاری جشنواره ها و مسابقات عکس، فیلم و ... در حوزه های تخصصی سازمان 4- برنامه ریزی برای برگزاری نشست های فرهنگی در حوزه تولیدات فرهنگی مرتبط با اهداف و وظایف سازمان 5- برنامه ریزی برای ارائه آموزش های عمومی به منظور صیانت از میراث فرهنگی کشور با تولید محصولات فرهنگی واحد انتشارات: 1- بررسی و ارائه شابک،دریافت فیپا و مجوز پیش از انتشار کتب منتشره سازمان 2- سفارش تالیف، ترجمه، گردآوری،تدوین و چاپ و نشر آثار مکتوب حوزه میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری ایران و کشورهایی مرتبط با حوزه فرهنگی ایران 3- تلاش برای ترویج فرهنگ عمومی در زمینه توسعه گردشگری، حفاظت و صیانت از آثار تاریخی فرهنگی و ترویج مصرف صنایع دستی در میان اقشار گوناگون جامعه از طریق معرفی و نشر 4- تهیه بانک اطلاعاتی، ناشرین،طراحان،چاپخانه ها و ... 5-پرداختن به پیشینه هنر مکتوب ایران از طریق انتشار آثار نفیس مکتوب موجود در موزه های کشور 6- اتخاذ تدابیر لازم برای تشویق،حمایت و هدایت بخش غیر دولتی به منظور گسترش فعالیت های مرتبط با نشر آثار مکتوب 7- برگزاری نشست های فرهنگی در حوزه نشر مرتبط با اهداف و وظایف سازمان 8- تشکیل دبیرخانه، انتخاب ناشرین برگزیده بخش خصوصی، مولفان و مترجمان (در حوزه فعالیت های سازمان) و اعطای جایزه ملی 9- ایجاد فروشگاه ویژه ارائه توزیع و فروش انتشارات و محصولات فرهنگی سازمان در تهران و مراکز استان ها 10- ایجاد و به روزرسانی صفحه ویژه انتشارات در پرتال سازمان 11- حمایت از مولفین، مترجمین و ناشرین بخش خصوصی در قالب خرید آثار مرتبط با رویکردهای سازمان 12- تجهیز منابع کتاب،کتابخانه های تحت پوشش سازمان 13- برنامه ریزی و حضور در نمایشگاه های بین المللی کتاب 2.2 - اداره نظارت بر امور نمایشگاه ها 1- تشکیل کار گروه هماهنگی نمایشگاه ها و جشنواره های سازمان، راه اندازی دبیرخانه و پیگیری مصوبات 2- تدوین تقویم نمایشگاهی سالیانه سازمان 3- تدوین دستورالعمل اجرایی و استانداردهای برگزاری نمایشگاه ها و جشنواره ها در سطح سازمان 4- تدوین ضوابط و شرایط واگذاری موضوعات نمایشگاهی به بخش خصوصی 5- ارزیابی، نیازسنجی و ارتقای مهارت های کارکنان در برپایی نمایشگاه ها و برگزاری جشنواره ها 6- ارزیابی طرح های ارائه شده برای صدور مجوز برپایی نمایشگاه 7- گردآوری اطلاعات، راه اندازی و به روزرسانی صفحه اختصاصی امور نمایشگاه ها در پرتال سازمان 8- سازماندهی و هماهنگ کردن فعالیت های فرهنگی نمایشگاهی 9- برنامه ریزی، تمهید مقدمات و اجرای نمایشگاه ها و هفته های فرهنگی در داخل و خارج از کشور 10- سیاست گذاری برای مشارکت و حمایت از برپایی نمایشگاه های میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری توسط سازمان های مردم نهاد و بخش خصوصی 11- تعامل و همکاری با سایر دستگاه ها جهت برگزاری نمایشگاه های فرهنگی داخلی و خارجی مرتبط با سیاست ها و وظایف سازمانشرح وظایف مرکز روابط عمومی و اطلاع رسانی